Vaccinatie Kastratie Tandproblemen Voedingsinformatie

Onder het motto van: 'Voorkomen is beter dan genezen', is het aan te raden om ook uw konijn jaarlijks in te enten. Sinds januari 2012 is er een gloednieuw vaccin op de markt, Nobivac Myxo-RHD®. Dit is het eerste combinatievaccin dat konijnen twaalf maanden bescherming biedt tegen zowel myxomatose als VHS.
Voordelen van dit vaccin:

• Dubbele bescherming voor een heel jaar
  • Mag vanaf de leeftijd van 5 weken
  • Voordelige prijs, 1 flacon per konijn.
  • Geen konijnendagen meer nodig om de prijs te drukken.

Myxomatose

Elk jaar leidt myxomatose tot een aanzienlijke sterfte onder wilde en tamme konijnen. Verspreiding van deze ziekte gebeurt op twee manieren:
  • via stekende insecten zoals vlooien, muggen en vliegen
  • via direct contact met besmette dieren of besmette materialen
Tijd tussen besmetting en het zien van de eerste symptomen bedraagt enkele dagen tot een week. Jonge konijnen zijn gevoeliger dan volwassen dieren. Men kan de ziekte herkennen aan weke huidletsels (myxomen), meestal bevinden die zich rond de ogen, snuit en oren. In een volgend stadium gaan de oogleden aan elkaar kleven en ontstaat er een etterende oog- en neusuitvloei. Myxomatose heeft meestal een dodelijke afloop.

VHS of Viraal Haemorragische Syndroom

VHS is een zeer besmettelijke en vaak dodelijke konijnenziekte. De ziekte kan zich eveneens op twee manieren verspreiden:
  • via stekende insecten zoals vlooien, muggen en vliegen
  • via direct contact met besmette dieren, ontlasting of besmette materialen (kooien, kledij, voeding,..)
De incubatietijd is 1-3 dagen. Sommige konijnen sterven een plotselinge dood, anderen krijgen eerst bloederige diarree, koorts of een bloedneus. Ook deze dieren overlijden meestal binnen enkele dagen.

Voorkomen is genezen!

• Jaarlijks vaccineren
  • HygiŽne in het konijnenverblijf
  • Geen gras plukken op plaatsen waar wilde konijnen kunnen lopen