Vaccinatie Kastratie Tandproblemen Voedingsinformatie  



Voeding van het konijn

Het voeren van een nutritioneel uitgebalanceerde voeding draagt bij aan de gezondheid van het konijn. Vanuit commercieel standpunt worden zogenaamd volwaardige konijnenvoeders verkocht. Ze bevatten vaak te veel energie waardoor het konijn veel te snel een verzadigheidsgevoel heeft, te weinig gaat kauwen en zo ontstaan er tand- en maagproblemen. Om tand- en maagdarmproblemen en problemen met overgewicht te vermijden, is het daarom aangeraden een aangepaste voeding aan te bieden.

  • Vezels
    Het belangrijkste bestanddeel in de voeding van het konijn zijn ongetwijfeld vezels. Het type, de lengte en kwaliteit van de vezel zijn allemaal belangrijk. Vezels sturen het complexe maagdarmkanaal en zijn onmisbaar voor een gezond maagdarmsysteem. Een tekort hieraan of gebrek aan kwaliteit, kan leiden tot diarree of stilleggen van het maagdarmkanaal.
    Verder zijn vezels ook zeer belangrijk voor de natuurlijke gebitsslijtage en helpen die pijnlijke gebitsproblemen te voorkomen. Het hoofdbestanddeel van het voer moet dus uit kwalitatief goed hooi bestaan, in principe moeten ze dit 24/u op 24 ter beschikking hebben. Gras is uiteraard ook geschikt als ruwvoer, maar let wel op met vers lentegras want dit kan soms teveel eiwitten bevatten en voor diarree zorgen. Geef zeker nooit gemaaid gras, dit kan gas veroorzaken. Geef ook geen brood, de kans is groot dat het zal gaan gisten in de darmen van het konijn.

  • Groenvoeder
    Naast vezels zijn ook groenten een noodzaak voor een goede gezondheid. Voor groenten mag u ongeveer 100 gram per dag per kg lichaamsgewicht rekenen. Veel vers voer ineens geven aan een konijn dat dit niet gewend is, kan diarree veroorzaken. Daarom moet u elke groentensoort altijd langzaam opbouwen. Begin telkens met een klein stukje, wacht dan eerst af of de keutels onveranderd blijven. Zo ja, mag u stilaan opbouwen naar grotere hoeveelheden.
    Groenten geschikt als variatie en extra stimulans:
    - Groene kool, peterselie, waterkers, witloof, koriander, andijvie, broccoli,...
    Géén aardappelen, bonen, ajuin.

  • Fruit
    Fruit mag u in kleine hoeveelheden aanbieden. Het is gezond maar bevat een hoog suikergehalte wat een plattere stoelgang kan veroorzaken. U kan afwisselen met appel, peer, banaan, kiwi, druifjes,..

  • Supplementen
    Vermijd supplementen in de vorm van mineraal- of knaagstenen, deze bevatten een een hoog calciumgehalte en kunnen blaas- en nierproblemen veroorzaken. Geef dan liever takjes van een fruitboom of wilg.